Kalıcı Bağlantılar

Posted on 31 January 2010

Artık İngilizce kısaltması ile SEF (Search Engine Friendly) kalıcı bağlantı tipi, WordPress de dahil, birçok yayıncılık yazılımı tarafından destekliyor ve kullanılması öneriliyor. Bu yeni kalıcı bağlantı biçimi ile web sitenizin URI’ları, durumu yine WordPress ile örnekleyecek olursak, aşağıdaki durumdan;

http://www.site-adiniz.com/?p=132
daha anlaşılır olan şu şekle geçiyor;

http://www.site-adiniz.com/2006/06/04/gonderi-adi
Bu sadece okurlarınız için daha anlaşılır bağlantılar anlamına gelmiyor, bundan da önemlisi sizin arama motorları tarafından indekslenebilirliğinizi en üst düzeye çıkararak daha çok trafik almanızı sağlıyor.

Daha önce de bahsettiğim gibi, Google yapılan aramalar için sonuç sayfalarını oluştururken kullanılan anahtar eklimeyi alan adında ve URI’larında barındıran sitelere öncelik tanıyarak onları daha üst sıralara yerleştiriyor. Dolayısı ile de eğer yazınızın kalıcı bağlantısı yazınızın içeriği ile ilgili ipuçları barındırıyorsa bu insanların o yazıya arama motorları ile daha rahat ulaşabilecekleri anlamına geliyor. Bu yüzden web yayıncılık yazılımları çoğu kez kalıcı bağlantıları yazıların başlığından alırlar. Fakat WordPress gibi bazı yazılımlarda bu kalıcı bağlantıları ayrıca düzenleme imkanınız da vardır.

Çoğu yazılım henüz türkçe karakterler ile baş edemezken, WordPress de kalıcı bağlantıların el ile düzenlenebilmesi bence çok önemli bir avantaj sağlıyor. Bu sayede kalıcı bağlantınıza sizin için önemli olabilecek anatar kelimeleri yazınızın post-slug’ını değiştirerek girebiliyorsunuz. Geçenlerde yazdığım “Alan adı seçimi ve kayıt servisleri” yazısının kalıcı bağlantısına dikkat edecek olursanız şu şekilde olduğunu görebilirsiniz;

http://www.site-adiniz.com/alan-adi-domain-secimi-ve-kayit-servisleri/
Bu yazıda, arama sonuç sayfalarında pozisyonumu yükselteceğini düşünerek, yazının başlığında geçmediği halde kalıcı bağlantı içerisine “domain” terimini de dahil ettim ve deneyim başarılı olmuş gibi görünüyor 🙂

WordPress de yeni kalıcı bağlantı tipine nasıl geçilir?
Bunun için yönetici paneline giriş yaptıktan sonra ulaşacağınız “Options > Permalinks” altından, ya da “Tercihler > Kalıcı Bağlantılar” altından istediğiniz kalıcı bağlantı tipini belirlemeniz gerekiyor. Zorunda değilsiniz ama bence kategori tabanını da değiştirmenizde fayda var (örneğin “kategori” yapabilirsiniz). Kalıcı bağlantı tipinizi kaydettikten sonra WordPress sunucunuzdaki .htaccess dosyasını güncellemeye çalışacaktır, fakat eğer yeterli izinler verilmemişse gerekli düzenlemeyi el ile yapmanız da gerekebilir.

Bunun için sunucunuzda, WordPress kurulum dizininde bulunan, .htaccess’i bilgisayarınıza indirerek bir metin düzenleyicisi ile açın ve en üste şu bilgileri girin;

# BEGIN WordPress
Sonra kaydedip tekrar sunucunuza gönderin. Eğer sunucunuzda .htaccess dosyası bulunmuyorsa kendiniz de oluşturabilirsiniz. Notepad’i açıp ve farklı kaydet seçeneğini kullanarak ulaşacağınız sorgu ekranında dosya adı olarak “.htaccess” yazıp ve kayıt türü olarak da “Tüm Dosyalar”ı seçip .htaccess dosyası oluşturabilirsiniz.

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L] # END WordPress

Eğer sunucunuzda bir .htaccess dosyası yok ve sizin de oluşturmanıza izin verilmiyorsa veya mevcut .htaccess dosyasına yazma izniniz olmadığı için düzenleyemiyorsanız üzülmeyin, yine de arama dostu kalıcı bağlantıları kullanabilirsiniz. Bu durumda, .htaccess’i devre dışı bırakmak için kalıcı bağlantı tercihinizin başına “index.php” ifadesi getirmeniz yeterli. Örnek vermek gerekirse;

/index.php/%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/
Son bir öneri olarak eğer bu arama motoru dostu bağlantı tipine geçmeyi düşünüyorsanız, olabildiğince sade bir kalıcı bağlantı şekli ayarlamalısınız. Artık hepimiz biliyoruz ki Google kısa URI’ları daha çok seviyor ve Google mühendislerinden Matt Cutts‘ın da Performancing de yayınlanan konu ile ilgili bir yazıya yaptığı yorumunda vurguladığı gibi

/yıl/ay/gün/gönderi-başlığıyerine

/gönderi-başlığı
gibi bir kalıcı bağlantı tip daha mantıklı olacaktır. Zaten gönderilerinizin meta bilgileri içinde yayın zamanı bilgisi varken bunu bir de URI’da vurgulamak kalıcı bağlantınızı gereksiz yere uzatacaktır.

Kolay gelsin