Peki, twitter nedir, neye yarar ve gerekli midir? Fazla detaya girmeden özetle açıklayalım.
Son zamanlarda aşırı popüler olan ve “cıvıldama” anlamına gelen mikro-blog iletişim ve paylaşım aracı twitter’i daha yeni yeni kullanmaya başlayan pop sanatçılarımızdan öte Obama bile seçim propagandası aracı olarak kullandı.
Peki, twitter nedir, neye yarar ve gerekli midir? Fazla detaya girmeden özetle açıklayalım.
Facebook, msn, flicker gibi sosyal paylaşım sitelerinde insanlar zaten kendileri ile ilgili şeyleri paylaşabiliyor, birbirlerine “resim, video, çiçek, böcek, rakı-balık sofrası” gibi sanal etkinlikler gönderebiliyordu. Artık bu da yetmez oldu. Herkes her an bu tür sosyal paylaşım siteleri başında beklemek zorunda değil. Kişilerin artık anlık olarak neler yaptığını, ne düşündüğünü, ne yapacağını anında insanlara duyurma ihtiyacı, twitter denen şeyi ortaya çıkardı. Diyeceksiniz ki nasıl?
Şimdilerde gençlerin makineli tüfek hızında yazdığı kısa mesajları (sms) düşünün. Twitter da aynı şey. Twitter’a kayıt olduktan sonra karşınıza şöyle bir pencere çıkar “What are you doing?” Altındaki boş kutuya ne yaptığınızı yazıyorsunuz ve “update” tuşuna basınca cıvıldamaya başlamış oluyorsunuz. 140 karaktere kadar düşüncelerinizi yazıyorsunuz ve anında sizi takip edenlere duyurabiliyorsunuz. Ya da bir ürün, bir blog tanıtacaksınız. Gerekli ayarları yaptıktan sonra web sitenizde yayınladığınız bir tanıtım, bir blog, reklam vs. gibi yazılarınızın ilk 140 karakteri otomatik olarak twitter sayfanızda yayınlandığı gibi Facebook ve benzeri sitelerde de yayınlanabiliyor. Hatta cep telefonunuzdan twitter hesabınıza girerek gördüğünüz bir olayı, kazayı anında dünyaya duyurabiliyorsunuz. Amerika’da çoğu haber kanalları ve servisleri hatta yerel medya bile twitter kullanmaktadır. Türkiye’de de çoğu haber sitelerinin de twitter kullandıklarını görüyoruz. Ya da bunların dışında sadece sosyal çevre edinmek istiyorsunuz. İnsanları ve yazdıklarını takip ederek bunlara da katılabilirsiniz.
Peki, twitter bireysel ve ticari anlamda ne kadar gerekli bir şey?
Üye olduktan sonra insanların yazdıklarını takip ederek, aynı ilgi alanındaki kişilere mesaj yazabilir, bloglarına ulaşabilir hatta o kişinin arkadaşının arkadaşına ulaşabilirsiniz. Belli gurupların yazılarını takip edip onlarla iletişime geçebilirsiniz. Hatta en son fısıltı haber ve dedikodu konularına katılıp bir yazı yazdıktan sonra “tweet’leyin beni” diye mesaj bırakırsanız sizin de gurubunuz oluşabilir. Ayrıca twitter hesabınızı diğer sosyal paylaşım siteleri ile ilişkilendirerek bu gurubu büyütebilirsiniz. Twitter’i blogunuza ekleyerek yazılarınızın otomatik olarak twitter sayfasında yayınlanmasını sağlayabilirsiniz. Bir firmanız ya da bir ürününüz varsa, reklam aracı olarak kullanabilirsiniz firmanızdaki yenilikler, duyurular, promosyonlar vs. Twitter’i diğer medya araçlarından farklı kılan şey, iyi bir çalışma ile milyonlara hitap edebilme özelliğidir.
Sonuç olarak twitter 3 yıl içinde milyonlarca üyeye ulaşan online bir sistem haline geldi. Amerika’da köşe başlarında el arabasında mısır satanlar bile (bizim köfteci misali) twitter’dan reklam yapıyor. Hızla ilerleyen internet çağında, klasik paylaşım siteleri artık devrini tamamlamak üzere. Bunun yerine twitter gibi online sistemlerin geçeceği kuşkusuzdur.